در راستای همکاریهای مشترک علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری
انعقاد تفاهمنامه همکاریهای مشترک علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری میان دانشگاه صنعتی بیرجند و شرکت آب منطقهای خراسان جنوبی
به گزارش روابطعمومی دانشگاه صنعتی بیرجند، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه در تکمیل این خبر افزود: بهمنظور ایجاد و گسترش زمینههای همکاری علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری جهت رفع نیازهای موجود در صنایع کشور تفاهمنامه همکاریهای مشترک علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری میان دانشگاه صنعتی بیرجند و شرکت آب منطقهای خراسان جنوبی منعقد گردید.
دکتر یعقوبینژاد در ادامه افزود: اجرای این تفاهمنامه بر اساس آییننامه "برنامه مشترک دکترای وزارت نیرو و دانشگاهها" و در راستای مصوبات کمیته تحقیقات شرکت آب منطقهای است.
وی در ادامه بیان داشت: از جمله اهداف این تفاهمنامه اجرای پروژههای تحقیقاتی موردنیاز شرکت با همکاری دانشگاه، برگزاری کارگاههای آموزشی و سخنرانیهای علمی مشترک و بازدید از تأسیسات آبی استان، حمایت شرکت از پایاننامههای تحصیلات تکمیلی با محوریت اولویتهای تحقیقاتی شرکت در صورت تأیید و تصویب پیشنهاده در کمیته تحقیقات، استفاده از پتانسیل اعضای هیئتعلمی و گروههای پژوهشی فعال در حوزه آب در تدوین اولویتهای تحقیقاتی شرکت، برگزاری رخدادهای کارآفرینی، ایده شو و استارتاپهای مشترک در دانشگاه و برگزاری همایشهای ملی و بینالمللی مشترک، رفع نیازهای پژوهشی شرکت در اجرای طرح سازگاری با کمآبی و مدیریت مشارکتی با اتخاذ تمهیدات لازم در آگاهیسازی جامعه هدف، آموزش محققان و آمادهسازی زیرساختهای لازم برای انجام بهینه و قابلقبول طرح مذکور و هدایت تحقیقات کاربردی بهسوی اولویتهای حوزه آب استان، تخصیص سهمیه کارآموزی برای دانشجویان دانشگاه توسط شرکت، ایجاد زمینه برای انجام فرصتهای مطالعاتی اساتید دانشگاه در شرکت، ایجاد زمینه برای بهکارگیری دانشجویان پسادکتری در شرکت، امکان استفاده از امکانات و تجهیزات آزمایشگاههای موجود در دانشگاه برای انجام پروژههای تحقیقاتی شرکت، تأمین هزینههای مالی موضوعات پژوهشی مصوب کمیته تحقیقات شرکت که توسط گروههای پژوهشی دانشگاه صورت میگیرند، دعوت از متخصصان شرکت برای حضور در سمینارها، کنفرانسهای علمی و جلسات دفاع از پایاننامههای مرتبط با حوزه آب و ارائه آمار و اطلاعات بر اساس ضوابط شرکت جهت انجام پایاننامهها و پروژههای تحقیقات دانشگاه میباشد.
در این مراسم مدیرعامل شرکت آب منطقهای خراسان جنوبی با اشاره به محدودیت شدید منابع آبی در استان گفت: بستر و زیرساخت انجام هر گونه فرایند و فعالیت اعم از اقتصادی، عمرانی و ... در استان موضوع تأمین آب است که اگر به این مهم توجه نشود رسیدن به توسعه پایدار در استان با چالش مواجه خواهد شد چرا که وقتی آب نباشد توسعهای نیز صورت نخواهد پذیرفت.
عباس سارانی با اشاره به اهمیت ارتباط بین دستگاههای اجرایی با دانشگاهها اظهار کرد: از طرحها و ایدههای دانشگاههای استان در حوزه علمی و پژوهشی برای مباحث مدیریت منابع آب استقبال میکنیم.
در ادامه رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند افزود: دانشگاه صنعتی بیرجند دانشگاهی جوان با اعضای هیئتعلمی نخبه است که اکثر آنها فارغالتحصیلان دانشگاههای معتبر کشور هستند.
دکتر رضاپور بیان کرد: اکنون رشتههای متنوعی از جمله در حوزه صنایع، زمینشناسی، مهندسی کامپیوتر و سایر داریم اما در زمینه آب رشته تخصصی نداریم ولی مهندسان عمران بهصورت تخصصی در این زمینه کار میکنند و تجربیات خوبی کسب کردهاند.
گفتنی است مدت این تفاهمنامه 2 سال خواهد بود که با توافق طرفین قابل تمدید میباشد.
نظر شما :