گام بلند دانشگاه صنعتی بیرجند در بهرهمندی از قانون جهش تولید دانشبنیان؛
امضای قرارداد پژوهشی دانشگاه صنعتی بیرجند با یکی از بزرگترین قطعهسازان خاورمیانه در حوزه پلیمر و فلز
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی بیرجند، این قرارداد پژوهشی روز سهشنبه ۱۶ بهمنماه، با هدف توسعه فناوریهای نوین در حوزه انرژی و استفاده از هیدروژن آلی مایع بهعنوان حامل انرژی منعقد شد. این طرح، گامی مؤثر در جهت تحقق سیاستهای کلان کشور در حوزه فناوریهای نوین و تولید دانشبنیان محسوب میشود.
از اهداف و محورهای این طرح پژوهشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سنتز کاتالیست زئولیت بتا با اسیدیتههای مختلف با استفاده از روش هیدروترمال در مقیاس آزمایشگاهی
- تولید کاتالیست زئولیت بتا با استفاده از روش تبدیل بخار در شرایط اسیدی مختلف
- سنتز کاتالیست زئولیت بتا بدون چارچوب آلی در مقیاس آزمایشگاهی
- توسعه کاتالیست بر پایه سریا با مورفولوژیهای متفاوت
- مشخصهیابی دقیق کاتالیستهای سنتز شده
- تلقیح پلاتین و سایر فلزات گرانبها بر روی کاتالیستهای سریا و زئولیت بتا
- امکانسنجی استفاده از کاتالیست بهینه در فرآیند هیدروژناسیون دیبنزیل تولوئن در راکتور آزمایشگاهی
- مقایسه نتایج بهدستآمده با کاتالیستهای صنعتی موجود
این همکاری پژوهشی، به مدت ۱۱ ماه از تاریخ اجرا با اعتباری چشمگیر معادل ۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (بیست میلیارد ریال)، گامی بلند در مسیر نوآوری و توسعه فناوریهای دانشبنیان به شمار میرود.
اجرای این پروژه پژوهشی میتواند منجر به توسعه دانش فنی تولید کاتالیستهای پیشرفته در فرآیندهای هیدروژناسیون شده و نقش بسزایی در پیشرفت فناوریهای مرتبط با انرژیهای پاک و پایدار ایفا کند.
دانشگاه صنعتی بیرجند از حمایتهای ارزشمند جناب اقای دکتر سهیل یزدانبخش، رییس هیات مدیره گروه صنعتی پارت لاستیک، شرکت عایق خودرو توس و همچنین از تلاشهای خانم دکتر سبزکار، عضو هیئتعلمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه، اعضای هیئتعلمی و پژوهشگران فعال در این حوزه به خصوص حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه تقدیر نموده و امیدوار است این همکاری مشترک، زمینهساز دستاوردهای علمی و صنعتی مهمی در کشور باشد.
نظر شما :